Website Speed and Load Test

Test your blog / web speed to load. Need to optimize??

Hari ini rasanya nak buat speed test untuk blog ni pulak, keputusan yang saya dapat memang kurang baik. Blog ini semakin berat untuk di loading oleh anda. Betul??

Saiz blog ini semakin besar, ini pon kalau betul kiraan dari web tools ni. Saiz blog ni sudah mencecah 114KB, jika mengikut pendapat otai2, blog kita lebih laju jika saiznya tidak melebihi 100KB. Dulu saya ada buat posting mengenai website speed test juga, tetapi menggunakan web tools lain.

Jadi saya perlu perbaiki lagi blog ini supaya menjadi lebih ringan. Anda cubalah test speed load blog / web anda pulak. Lihat berapa masa yang perlu diambil dan berapa saiz blog / web anda. Test kat sini.


Jika rasa perlu optimize, anda buatlah. Jika rasanya tidak perlu, biarkanlah saja blog / web tersebut. Bagi saya pelawat adalah yang utama. Jangan syok sendiri pulak buat blog / web.

Speed load ni memang memainkan peranan yang tinggi, jika blog / web tersebut mudah untuk di loading, pelawat berasa lebih selesa. Tetapi jika pelawat tersebut pelawat tetap dan mereka tahu bahawa blog / web tersebut mempunyai apa yang mereka kehendaki maka perkara ini tidak membawa masalah sangat.

Secara umumnya, baik optimize sikitlah. Biar sama2 selesa. Tips untuk seacrh lebih cepat ialah setting browser anda. Jika anda guna fire fox, baik anda setting browser tersebut supaya lebih laju. Trylah. tips tersebut disini.

semoga membantu.




6 comments:

  1. kena kurangkan sidebar neh. hehe :)

    ReplyDelete
  2. saya buka blog soleh ni loading msh laju gak :-) sy guna ff

    ReplyDelete
  3. to yazid ;
    sebenarnya die bergantung kepada speed internet kita jugak. kalau guna speed yang tinggi, maka laju la browser kita baca sesebuah web..

    ReplyDelete
  4. blog saya dah mencecah 116kb...huhuhu....kena buang apa yang x patut...

    ReplyDelete
  5. to adieba ;
    kene optimize kalau nak laju..

    ReplyDelete

Blog ini telah menggunakan do follow untuk link komen anda. Link anda akan tersenarai di search engine.