Cara Menukar Gambar Icon-Icon Di Blogger

Cara termudah untuk mencari dan menukar gambar-gambar icon di blogger/blogspot anda.

Pagi ni sempat lagi saya menulis tips baru. Baru sahaja hendak pergi ke kuliah, lecturer pula tiada. Jadi sempatlah nak buka laptop ni buat apa yang patut.

Disini saya ingin kongsikan cara menukar gambar icon di blogger. Sebagai contoh ialah gambar icon ini . Gambar icon ini saya gunakan untuk recent comment (berada dibawah blog ini). Jadi bagaimana jika saya hendak menukar gambar lain?

Caranya adalah seperti ini :
1. Anda right click pada gambar icon asal yang hendak ditukarkan dan anda pilih view background image.
2. Gambar icon tersebut akan muncul kan? Kemudian anda copy link location gambar tersebut.
3. Anda signin ke blogger (HOME)
4. Pergi ke Layout -- >> Edit HTML dan klik expand widget.
5. Anda klik CTRL+F untuk find.
6. Kotak find akan muncul di browser anda, anda perlu masukkan link location gambar icon asal yang anda hendak tukar tadi.
7. Selepas jumpa link gambar tersebut, anda tukarkan dengan link gambar baru yang ingin anda gunakan.
8. Priview blog anda dan Save jika berjaya.
9. Selesai.

Tahniah, kini anda sudah dapat menukar icon gambar di blogger dengan mudah sekali. Mudah sahaja kan? ini kerana anda tidak perlu cari 1 persatu lagi, hanya copy URL dan find(cari) di dalam layout anda dengan mudah.

Anda juga boleh menukar gambar lain dengan menggunakan kaedah yang sama. Cara ini bukan untuk menukar icon sahaja, ada banyak lagi yang boleh dilakukan dengan kaedah ini. Cubalah.

Semoga berjaya ya..

Sebelum itu, anda sudah dapatkan 5 template website untuk Google adsense?? Jika belum, anda boleh dapatkan secara percuma, anda baca posting mengenai 5 template website untuk Google Adsense disini.

p/s : Anda mahukan tips-percuma terus ke email anda?? Subscribe di Tips-Percuma dan banyak tips percuma yang saya kongsikan bersama anda. PERCUMA!!

p/p/s : Jika anda ada produk terhangat, janganlah segan silu untuk berkongsi dengan saya bersama Team 4Kit.Net (Pengumpul Produk Terhangat).




11 comments:

  1. to ummiyati ;
    sama-sama.. :)

    ReplyDelete
  2. Soleh,

    Akak ada buat blog sendiri FREE. Nak minta tlg Soleh, tengok-tengokkan aper yg boleh akak tambah utk lebih menarik n ramai kengkawan join n follow akak nyer blog.

    http://ekutu-ezbuatduit.blogspot.com
    http://c-kopitiam2day.blogspot.com
    http://c-tension2day.blogspot.com
    http://c-malaysia2day.blogspot.com

    TQ,
    mishal

    ReplyDelete
  3. to mishal ;
    wah, banyak blog yang dibuat..
    xsusah nak update ker?

    blog ni kene selalu update.. baru best..

    ReplyDelete
  4. salam....saya nak mintak anda menulis artikel mengenai bagaimana menggunakan freeautobot. saya telah mempunyai freeautobot tetapi masih menghadapi masalah menggunakannya. setelah ingin meletakkan dalam blog untuk menarik mailing list sepertimana anda buat didalam blog ini ( dibahagian tepi blog ini ). itulah cadangan saya. sekian.

    ReplyDelete
  5. salam bro...saya ada masalah untuk menggunakan freeautobot. saya dah mendaftar tetapi tak tau nak menggunakannya dalam blog seperti bro buat untuk mengumpul mailing list( seperti disebelah kanan blog ini). harap dibantu.

    ReplyDelete
  6. to anon ;
    salam, owh untuk free autoboot saya ada membacanya, tetapi saya bukan menggunakan free autoboot. Untuk mailing list saya, saya menggunakan easyautores yang saya offer kepada anda semua. saya tidak menggunakan free autoboot kerana ianya mempunyai iklan daripada freeautoboot.

    Jadi disini anda rugi.. jika menggunakan easyautores, anda adalah owner kepada autoresponder tersebut. 100% profit hak anda.

    Jika berminat hendak mengetahui mengenai easyautores, contact melalui YM..

    mengenai artikel tersebut, saya akan cuba membuatnya.. terima kasih ya..

    ReplyDelete
  7. salam soleh..cantik template blog ni..
    leh gtau x nk ambik kat ner?

    ReplyDelete
  8. to haris ;
    blog template ni ada di web template, tp dah xsama sebab template ni dah banyak diubah suai..

    maaf lupa dimana web template tersebut..

    ReplyDelete
  9. satu lg nk tny...cm ner nk buat copyright mcm kat bwh tu..?
    sory ek sy byk tny...

    ReplyDelete
  10. to haris ;
    masuk ke edit HTML, dan perlu masukkan copyright sendiri.. tu jer.. maknanya tambah code tu sendiri..

    ReplyDelete

Blog ini telah menggunakan do follow untuk link komen anda. Link anda akan tersenarai di search engine.