Cara Membuat Contact Form PERCUMA!!

Contact Form Percuma untuk para blogger. Mudah dan pantas.

Ramai juga yang betanyakan kepada saya macam mana hendak membuat contact ME seperti yang saya letakkan di menu atas blog saya itu?? Maaf la saya tidak sempat nak buat artikel tentang itu dengan segera kerana ada kerja lain yang saya buat.

Contact me yang saya gunakan ini adalah service percuma dari http://www.emailmeform.com. Kebanyakan dari anda pasti suka yang PERCUMA kan?? saya sudah tahu, jika ada barang percuma sahaja, pasti ramai yang ikut.. hehe.. Baiklah, kali ini saya akan berikan sedikit cara bagaimana hendak membuat contact form tersebut dan letakkan di blog.


Cara yang saya berikan ini mungkin akan berbeza sedikit kerana mungkin web tersebut ada melakukan sedikit update. Jadi lebih kurang beginilah.

  1. Anda pergi ke http://www.emailmeform.com
  2. Kemudian anda sign up
  3. Nanti akan keluar form untuk mendaftar, jadi anda isikanlah form tersebut.
  4. Setelah selesai anda daftar, 1 email akan dihantar kepada anda untuk pengesahan.
  5. Anda perlu sahkan akaun anda dengan klik link yang diberikan.
  6. Setelah selesai, anda bolehlah membuat contact form ini.
  7. Anda pergi ke CREAT NEW FORM.
  8. Anda akan diminta untuk mengisi beberapa butiran seperti :


  9. Web form Name : Anda isikan dengan nama form yang anda ingin buat ini @ anda boleh tinggalkan ianya sahaja.

    Recipients Emails : Ini yang paling penting, anda isikan dengan alamat email anda yang akan menerima sebarang email dari contact form ini.

    Spam Email address : anda isikan dengan alamat email yang akan menerima email SPAM.

    Thank you page : Thank you page ini berfungsi sebagai page akhir setelah pelawat anda menekan butang send pada form ini @ anda boleh isikan sahaja dengan URL blog anda.

    Number of fields : Biarkan sahaja 4.

  10. Kemudian anda klik next, nanti ada beberapa lagi yang boleh anda ubah.
  11. Banyak sangat ni nak terangkan satu persatu, tapi anda klik sahaja next kerana yang lain ini tidak penting sangat. Anda juga boleh edit semula form ini selepas siap jika tidak berpuas hati.
  12. Akhir sekali anda boleh masukkan email form ini didalam blog anda @ anda boleh buat form ini dibuka di page lain.
  13. Jika mahu dibuka di blog anda juga, anda klik pada get HTML code, dan masukkanlah code tersebut di blog anda.
  14. Jika tidak mahu, anda boleh dapatkan URL dimana contact form anda disimpan. Ianya ada diberikan, tidak percaya?? klik la dulu link yang diberikan.. hehe
  15. Selesai.. semoga berjaya ya..
Selesai sudah membuat Contact form.. sebenarnya banyak lagi kegunaan yang anda boleh buat dengan contact form ini. Jadi jika anda kreatif, anda gunakanlah sebaiknya.

dapatkan antivirus?? klik banner di atas sekali.

p/s: Jangan lupa baca posting yang ini, saya ada benda nak bagi. klik disini




15 comments:

  1. Bagus ni..
    boleh try..

    ReplyDelete
  2. to Inventory Management Software ;
    cubalah..

    ReplyDelete
  3. wordpress ada plugin untuk contact form

    ReplyDelete
  4. to tolanic ;
    bagus la kalau mcm 2.. terpulanglah nak guna yang mana sekalipun..

    ReplyDelete
  5. Yer.. dah try pun.. hehe..
    tak de la susah pun..

    walupun blogger x der plugin utk contact, tp blogger paling best..hehe

    p/s: aku suka komen kat sini dr blog yg satu lg tu.. :D

    ReplyDelete
  6. trim..trims.. ^^ akan aku cobain dehh

    salam kenal. :)
    punya banyak sahabat di dunia maya memang memberikan nuansa yang khas pada keseharian Q-ta, apalagi kalau terjalin kehangatan komunikasi dan rasa saling memiliki.

    sudilah kiranya tukeran link., saya minta add http://warnadunia.com di blogroll.

    sebagai ganti nanti saya tautkan blog anda di blog saya lainnya yg page ranknya 3 dan 2.
    seperti tamasya-tamasya.blogspot.com dan asianherbal.blogspot.com
    lumayan nambah trafik pengunjung dan jumlah sahabat di dunia maya. :)

    bila berkenan silakan beri jawaban di http://warnadunia.com/about/

    saya tunggu yaa...
    thanks ya udah baca comment saya. :)

    ReplyDelete
  7. to Inventory Management Software ;
    hehe.. blogger memang mudah..

    to warna dunia ;
    okey, udah di add link anda..

    ReplyDelete
  8. bozz sudah saya add linknya di 2 blogku. ^^

    tamasya-tamasya.blogspot dan asianherbal.blogspot

    semangat dan tetap berkreasi dengan blog yg keren :)

    ReplyDelete
  9. to warnadunia ;
    thanks ya..

    ReplyDelete
  10. bagus giler..
    selalu gune software jer buat..
    hehe..
    dah ade org offer servis camner erk?

    ReplyDelete
  11. to jaws ;
    hoh?? hehe.. offer servis camner?? xfaham..

    ReplyDelete
  12. Hi soleh.. dah buat tp kua link jer.. kotak2 username n emel tu xde pun.. click baru kua kotak. mcm ner nak direct de kotak mcm kat blog soleh?

    ReplyDelete
  13. to sir ilzam ;
    dah settle kan? okey..

    ReplyDelete
  14. salam soleh...masalah saya sama cam sir iizam...cam ner erk???

    aper2...thank a lot
    respek betul awak nyer ilmu!

    ReplyDelete
  15. visit here http://sahabatincome84.blogspot.com/

    ReplyDelete

Blog ini telah menggunakan do follow untuk link komen anda. Link anda akan tersenarai di search engine.