Tips Menggantikan Template

Blog adalah ibarat rumah kita, dan tentunya kita ingin blog tersebut kelihatan lebih cantik dan indah. Banyak cara yang dilakukan untuk membuat blog menjadi lebih cantik, diantaranya dengan menambah eliment-elimet dan juga dengan mengganti template blog. Jika kita mengganti template dengan template yang sudah disediakan blogger maka itu adalah cara yang paling mudah, tinggal pilih dan disimpan terus jadi. Namun template yang disediakan sangat sedikit dan penampilanya juga standart, sehingga kita seringkali mencari template lain yang lebih cantik, karana sekarang banyak sekali web2 dan blog2 yang menyediakan template yang cantik. Namun jika kita menganti template dengan template lain yang disediakan oleh selain blogger, maka itu tidaklah semudah sebagaimana dengan menggunakan template yg disediakan blogger, karana ada beberapa efek sampingnya, diantaranya kehilangan element2 atau blog anda jadi rosak. Ha, berikut akan aku jelaskan hal-hal apa yang harus diperhatikan jika anda ingin ganti template dengan template lain.

Pertama anda harus membackup dulu template anda caranya masuk ke menu "Layout --> Edit HTML", terus klik link bertuliskan "Download Full Template" terus simpan file yang diberikan.

Kedua iaitu membackup elemen-elemen atau widget-widget yang dah pernah anda pasang, caranya begini, masuk ke menu "Page Element", disitu kan banyak element-element yang sudah anda pasang, dibawahnya ada link bertuliskan "edit" klik link-link tersebut satu persatu, copy isi dari element itu dan simpan dalam notepad. Kalau anda dah ganti template dan ingin memasang element-element tersebut tinggal copy dari notepad dan letakkan di "add page elements".

Ketiga, jika template dan element-element sudah kamu backup langkah selanjutnya iaitu mengupload template yang sudah anda download. Biasanya file template yang di download berbentuk "xml" tapi kadang-kadang ada juga yang berbentuk "zip atau rar", kalau begitu anda harus mengekstraknya dulu sehingga dapat file berbentuk "xml". Kemudian cara menguploadnya, Kembali ke menu "Edit HTML", disitu ada button "brows" klik button tersebut dan cari file template yg ingin anda pakai, setelah itu terus klik button "upload".

Keempat, biasanya kita akan mendapat pengesahan seperti gambar dibawah ini, itu ertinya element-element anda akan dihapus. Klik button "Confirm & Save"



Kelima, jika ternyata yang muncul adalah seperti gambar dibawah ini maka itu ertinya ada yang tidak betul dengan template anda dan anda tidak boleh memakai template tersebut di blog anda, jadi anda gantikan dengan template yang lain.



Keenam, cuba preview blog baru kamu, kalau sudah jadi ikuti langkah ketuju. Jika anda mendapati ada gambar header yang sebelumnya anda pakai buat header masih muncul di template baru kamu dan posisinya sepertinya tidak sesuai, maka anda harus menghilangkan dahulu gambar header tersebut, caranya masuk kembali ke menu "Page Element", dibagian header cuba anda edit dan buang gambar tersebut. Jika di bagian header tidak ada link "edit" cuba anda ganti dulu templatenya dengan template yang disediakan oleh blogger dan kembali ke "Page Element" terus "edit" dibagian header dan buang gambar header kemudian ikuti lagi langkah-langkah ketiga

Ketuju, Kembalikan element-element yang sudah anda backup tadi sehingga anda memiliki template baru dan element-element yang dulu.

Kelapan, Selamat selamat mencuba.

1 comment:

  1. asmkm nak tanya pasai pa blog aku tak ada add page elements...aku bab blog n it ni xpandai baru lagi ...blog aku tak berapa elok lagi pasai template yg asai... ingat nak tukar bagi elok skit blog aku nie harap ang bleh bantu

    ReplyDelete

Blog ini telah menggunakan do follow untuk link komen anda. Link anda akan tersenarai di search engine.